Förbannad

I dag är jag smått förbannad på folk som inte tänker sig för när det gäller smittsamma sjukdommar. Det får sån kedjereaktion och det är så många som blir lidande. Nu missar jag barnens lussefirande. Känns verkligen tråkigt! Nu håller jag bara tummarna för att min familj ska klara sig men det verkar så just nu i alla fall... Det är ju inte långt kvar till jul.

Här är lite kort info om vad man bör tänka på:

Smittvägar

För att inte föra smittan vidare ska man stanna hemma från arbete/skola 1-2 dagar efter att du inte känner av symptom och absolut inte vistas bland folk!

  • Direkt/indirekt kontakt med smittad person. Noroviruset är inte luftburet utan sprids genom till exempel dörrhandtag, toalettsitsar och liknande.
  • Genom mat som hanterats av smittad person.
  • Råa skaldjur eller mat som inte har upphettats tillräckligt.
  • I sällsynta fall genom dricksvatten.

Förebyggande åtgärder

Det går att undvika vinterkräksjukan genom att hålla god hand- och livsmedelshygien. Att tvätta händerna är a och o. Det är speciellt viktigt att tvätta händerna efter toalettbesök och före måltid. Handsprit finns att köpa på apoteket.


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hej Ellenor

Jag har inte gettupp bloggandet men ibland har jag inget passande inlägg.

Men du nog är det väl f.. Vilken otur med polisen roligare kan man ju ha för pengarna,

Och magsjuka människor som går till jobbet dom måste ju ha tappat förståndet ochså.

Hoppas att du inte får hela familjen sjuk nu till jul det är ju som attan.

Pimplingen för Stig är i full gång så nu har han sitt roliga.

Fina bilder på Melvin och Moa du är ju så duktig på att få till det.

Kram

Gunilla

2008-12-14 @ 18:21:31
URL: http:// norrskenetstradgard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0